17 Σεπτεμβρίου 2023

Οι χούντες του Μάλι, του Νίγηρα και της Μπουρκίνα Φάσο υπογράφουν σύμφωνο ασφαλείας


Βρείτε το κανάλι μας στο:


Βρείτε την κοινότητα/ομάδα μας "Ειδήσεις από όλο τον κόσμο" στο:


Βρείτε την κοινότητά μας "Ομάδα για νέες ταυτότητες" στο:


Οι στρατιωτικές χούντες του Μάλι, του Νίγηρα και της Μπουρκίνα Φάσο υπέγραψαν ένα σύμφωνο ασφαλείας το Σάββατο υποσχόμενοι να βοηθήσουν ο ένας τον άλλον σε περίπτωση οποιασδήποτε εξέγερσης ή εξωτερικής επίθεσης.

Ο Χάρτης Liptako-Gourma θα δημιουργήσει τη Συμμαχία των Κρατών του Σαχέλ (AES), ανάρτησε ο ηγέτης της χούντας του Μάλι Assimi Goita στο X, παλαιότερα γνωστό ως Twitter. Στόχος του είναι να «δημιουργήσει μια αρχιτεκτονική συλλογικής άμυνας και αλληλοβοήθειας προς όφελος των πληθυσμών μας», έγραψε.

Οι τρεις μεσόγειες χώρες του Σαχέλ αγωνίζονται να περιορίσουν τους ισλαμιστές αντάρτες που συνδέονται με την Αλ Κάιντα και το Ισλαμικό Κράτος, ενώ αντιμετωπίζουν επίσης επιδείνωση των σχέσεων με τους γείτονες και τους διεθνείς εταίρους που έχουν τεταθεί λόγω των πραξικοπημάτων.

Μετά το πρόσφατο πραξικόπημα στον Νίγηρα, το περιφερειακό μπλοκ, η Οικονομική Κοινότητα των Δυτικοαφρικανικών Κρατών (ECOWAS), έχει απειλήσει να χρησιμοποιήσει βία για να αποκαταστήσει τη συνταγματική εξουσία στη χώρα. Το Μάλι και η Μπουρκίνα Φάσο είχαν υποσχεθεί προηγουμένως να βοηθήσουν τον Νίγηρα σε περίπτωση επίθεσης.

Η περιοχή Liptako-Gourma, όπου συναντώνται τα σύνορα του Μάλι, της Μπουρκίνα Φάσο και του Νίγηρα, έχει καταστραφεί από τον τζιχαντισμό τα τελευταία χρόνια. Το Μάλι, εκτός από την καταπολέμηση των τζιχαντιστών, έχει δει μια επανέναρξη των εχθροπραξιών από τις κατά κύριο λόγο ένοπλες ομάδες Τουαρέγκ την περασμένη εβδομάδα.

«Αυτή η συμμαχία θα είναι ένας συνδυασμός στρατιωτικών και οικονομικών προσπαθειών μεταξύ των τριών χωρών», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο υπουργός Άμυνας του Μάλι, Abdoulaye Diop. «Προτεραιότητά μας είναι η καταπολέμηση της τρομοκρατίας στις τρεις χώρες».

«Οποιαδήποτε επίθεση στην κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα ενός ή περισσοτέρων συμβαλλόμενων μερών θα θεωρείται επιθετικότητα κατά των άλλων μερών», σύμφωνα με τον χάρτη του συμφώνου. Ανέφερε επίσης ότι τα άλλα κράτη θα βοηθήσουν ατομικά ή συλλογικά, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης ένοπλης δύναμης.

Και τα τρία κράτη ήταν μέλη της υποστηριζόμενης από τη Γαλλία κοινής δύναμης της συμμαχίας G5 Sahel με το Τσαντ και τη Μαυριτανία, που ξεκίνησε το 2017 για την αντιμετώπιση ισλαμιστικών ομάδων στην περιοχή. Οι σχέσεις μεταξύ της Γαλλίας και των τριών κρατών έχουν επιδεινωθεί μετά τα πραξικοπήματα .

16 Σεπτεμβρίου 2023

Έκθεση των ΗΠΑ: Η Ελλάδα δεν πληροί τα ελάχιστα πρότυπα για την εξάλειψη της εμπορίας ανθρώπων


Βρείτε το κανάλι μας στο:


Βρείτε την κοινότητα/ομάδα μας "Ειδήσεις από όλο τον κόσμο" στο:


Βρείτε την κοινότητά μας "Ομάδα για νέες ταυτότητες" στο:


Η έκθεση αναφέρει:

Η κυβέρνηση της Ελλάδας δεν πληροί τα ελάχιστα πρότυπα για την εξάλειψη της εμπορίας ανθρώπων, αλλά καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες για να το πράξει. Η κυβέρνηση επέδειξε συνολικά αυξανόμενες προσπάθειες σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο, λαμβάνοντας υπόψη τον αντίκτυπο της πανδημίας COVID-19, στην ικανότητά της να καταπολεμήσει την εμπορία ανθρώπων.

Ως εκ τούτου, η Ελλάδα παρέμεινε στη Βαθμίδα 2. Αυτές οι προσπάθειες περιελάμβαναν τη διερεύνηση και την καταδίκη περισσότερων διακινητών και τον εντοπισμό σημαντικά περισσότερων θυμάτων. Η μονάδα κατά της εμπορίας ανθρώπων (ATU) επανέλαβε τις κοινές επιθεωρήσεις με επιθεωρητές εργασίας και η κυβέρνηση δημιούργησε το Γραφείο Στατιστικών Δικαιοσύνης για να βελτιώσει τη συλλογή αξιόπιστων στατιστικών για το έγκλημα, συμπεριλαμβανομένης της εμπορίας ανθρώπων.

Η Βουλή ψήφισε νομοθεσία που προβλέπει ειδικούς δικαστικούς ανακριτές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αφιερωμένους σε υποθέσεις εμπορίας ανθρώπων. Η Ελληνική Αστυνομία (Ε.Π.) εξέδωσε εντολή για όλες τις αστυνομικές αρχές να ελέγχει τους ευάλωτους πληθυσμούς για δείκτες εμπορίας ανθρώπων και, ενώ οι διαδικασίες για την απόκτηση της ιδιότητας του επίσημου θύματος συνήθως διήρκεσαν χρόνια, η κυβέρνηση εξέδωσε εγκύκλιο προς όλους τους εισαγγελείς που απαιτούν την έκδοση επίσημης ιδιότητας θυμάτων. έγκαιρα και έδωσαν έμφαση στις αρχικές προσεγγίσεις με επίκεντρο τα θύματα για την αντιμετώπιση προηγούμενων καθυστερήσεων.

Ωστόσο, η κυβέρνηση δεν τήρησε τα ελάχιστα πρότυπα σε αρκετούς βασικούς τομείς. Οι δικαστές ανέστειλαν τις ποινές σχεδόν των μισών καταδικασμένων διακινητών και αθώωσαν πολλούς κατηγορούμενους επειδή η κυβέρνηση δεν εξασφάλιζε με συνέπεια τη συνέχιση της συμπερίληψης των μαρτυριών θυμάτων μετά τον επαναπατρισμό των αλλοδαπών θυμάτων και μαρτύρων κατά τη διάρκεια των πολυετών δικαστικών διαδικασιών. Οι αρχές δεν παρείχαν υπηρεσίες στα θύματα, όπως δωρεάν νομική βοήθεια ή χρηματοδότηση για ταξίδια και άλλα έξοδα για τα θύματα για να παρακολουθήσουν ακροάσεις, για να μετριάσουν το βάρος των μακροχρόνιων διώξεων.

Η κυβέρνηση δεν έλεγξε με συνέπεια αιτούντες άσυλο και μετανάστες για ενδείξεις εμπορίας ανθρώπων και συνέχισε να προβαίνει σε πολυάριθμες, μερικές φορές βίαιες, αντιδράσεις εναντίον μεταναστών και αιτούντων άσυλο, οι οποίες αποθάρρυναν τα πιθανά θύματα να αυτοπροσδιοριστούν ή να συνεργαστούν με τις αρχές.

Ορισμένοι πρώτοι που ανταποκρίθηκαν είχαν θεσμοθετημένες προκαταλήψεις που εμπόδιζαν τον εντοπισμό των θυμάτων εμπορίας λόγω της εσφαλμένης αντίληψής τους για τις περιπτώσεις σεξουαλικής εμπορίας ως «μόνο πορνείας» ή «σεξ επιβίωσης» ή/και πιθανή καταναγκαστική επαιτεία και καταναγκαστική εργασία με Ρομά ως παραδοσιακές πολιτιστικές πρακτικές και έθιμα.

Με απλά λόγια, ακόμα και σε περίπτωση σύλληψης δουλεμπόρων, αυτοί στις περισσότερες περιπτώσεις αθωώνονται!

Επανασχεδιασμός των παγκόσμιων οικονομικών


Βρείτε το κανάλι μας στο:


Βρείτε την κοινότητα/ομάδα μας "Ειδήσεις από όλο τον κόσμο" στο:


Βρείτε την κοινότητά μας "Ομάδα για νέες ταυτότητες" στο:


Οι κεντρικές τράπεζες και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο εργάζονται για τη διεθνοποίηση των ψηφιακών νομισμάτων των κεντρικών τραπεζών (CBDC). Το παγκόσμιο δίκτυο θα μπορεί να επεξεργάζεται διασυνοριακές πληρωμές σε πραγματικό χρόνο. Το επόμενο βήμα θα μπορούσε να είναι tokenization  «τοκενοποίηση» όλων των εμπορεύσιμων περιουσιακών στοιχείων, οτιδήποτε από μετοχές και ακίνητα μέχρι χρυσό.

Τα επόμενα χρόνια, τα CBDC θα αντικαταστήσουν τα μετρητά με ψηφιακά νομίσματα που είναι αποθηκευμένα σε ένα βιβλίο που τηρείται από τις κεντρικές τράπεζες. Οι χρήστες κατεβάζουν ένα ψηφιακό πορτοφόλι στο κινητό τους τηλέφωνο για να λαμβάνουν τον μισθό τους και να πληρώνουν για αγαθά και υπηρεσίες. Με ένα παγκόσμιο δίκτυο CBDC, οι χρήστες θα μπορούν να μεταφέρουν χρήματα άμεσα σε άλλα ψηφιακά πορτοφόλια οπουδήποτε στον κόσμο.

Η Κίνα ηγείται στην ανάπτυξη CBDC. Το e-yuan είναι πλέον διαθέσιμο σε 17 κινεζικές επαρχίες και 26 πόλεις. Περισσότεροι από 250 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν κατεβάσει το ψηφιακό πορτοφόλι από τη Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας (PBOC). Οι τοπικές κυβερνήσεις και οι κρατικές εταιρείες πληρώνουν μισθούς σε ψηφιακό γιουάν για να ενθαρρύνουν τη χρήση των CBDC.

Επί του παρόντος βρίσκονται σε εξέλιξη δοκιμές για τη διεθνοποίηση των CBDC. Η PBOC, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), η Τράπεζα Διεθνών Διακανονισμών και άλλες νομισματικές αρχές εργάζονται πάνω στις «ράγες» που μπορούν να κάνουν τις πλατφόρμες CBDC διαλειτουργικές. Ένα παγκόσμιο δίκτυο μορφών σχεδίων CBDC θα επέτρεπε τις διασυνοριακές πληρωμές σε πραγματικό χρόνο και χωρίς κόστος για τον χρήστη.

Τα CBDC χρησιμοποιούν μια τροποποιημένη έκδοση του blockchain, την τεχνολογία κατανεμημένης (μη συγκεντρωμένης) λογιστικής που χρησιμοποιείται για την επικύρωση συναλλαγών με κρυπτονομίσματα όπως το Bitcoin και το Ethereum. Σε αντίθεση με τα κρυπτονομίσματα, οι πλατφόρμες CBDC των κεντρικών τραπεζών είναι κεντρικές. Οι πλατφόρμες CBDC βρίσκονται υπό τον έλεγχο των εθνικών κυβερνήσεων.

Η ανάπτυξη ενός διεθνούς δικτύου CBDC έγινε πιο επείγουσα πέρυσι, αφού οι δυτικές χώρες απαγόρευσαν τη Ρωσία από το SWIFT, την παγκόσμια υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων με έδρα το Βέλγιο για εμπορικές τράπεζες. Η SWIFT έχει εικονικό μονοπώλιο στις παγκόσμιες διασυνοριακές συναλλαγές πληρωμών.

Ο αποκλεισμός της Ρωσίας από το SWIFT προκάλεσε παγκόσμιες ανησυχίες, ειδικά στον Παγκόσμιο Νότο. Εάν μια παγκόσμια δύναμη όπως η Ρωσία θα μπορούσε να αποκλειστεί από το παγκόσμιο σύστημα πληρωμών, οποιαδήποτε χώρα που παραβιάζει τις δυτικές πολιτικές θα μπορούσε να είναι η επόμενη.

Ο οπλισμός του SWIFT, μαζί με την κατάσχεση 300 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε ρωσικά συναλλαγματικά αποθέματα, έδωσε επίσης μια νέα ώθηση στους BRICS, τον χαλαρά συνδεδεμένο όμιλο Βραζιλίας, Ρωσίας, Ινδίας, Κίνας και Νότιας Αφρικής.

Μέχρι πρόσφατα, οι BRICS σπάνια ενέκριναν ένταξη. Αλλά μετά τον οικονομικό πόλεμο στη Ρωσία, περισσότερες από 50 χώρες στον Παγκόσμιο Νότο υπέβαλαν αίτηση για ένταξη.

Ο χειρισμός του χρηματοπιστωτικού συστήματος οδήγησε σε έναν αυξανόμενο αριθμό διασυνοριακών συμφωνιών πληρωμής «peer-to-peer». Οι χώρες διαπραγματεύονται όλο και περισσότερο στα δικά τους νομίσματα, παρακάμπτοντας το SWIFT και το παγκόσμιο σύστημα δολαρίων. Οι διασυνοριακές πληρωμές peer-to-peer είναι απρόσβλητες στις δυτικές κυρώσεις.

Μια άλλη ανησυχία των BRICS και του Παγκόσμιου Νότου είναι τα επίπεδα χρέους των προηγμένων οικονομιών. Οι χώρες της Ομάδας των Επτά πνίγονται σε μια θάλασσα χρέους. Μόνο το χρέος των ΗΠΑ ξεπερνά τα 32 τρισεκατομμύρια δολάρια, ή το 120% του ΑΕΠ. Οι πληρωμές τόκων για το εθνικό χρέος θα είναι σύντομα το μεγαλύτερο στοιχείο στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ.

Τα σημάδια της απώλειας της πίστης στο δολάριο είναι παντού. Η Κίνα, η Ιαπωνία και η Σαουδική Αραβία πουλούν ποσά ρεκόρ αμερικανικού χρέους (Treasuries). Η Κίνα επανεπενδύει τα χρήματα σε κοιτάσματα φυσικού αερίου στη Μέση Ανατολή. Την ίδια στιγμή, οι κεντρικές τράπεζες σε όλο τον κόσμο αγοράζουν χρυσό σε ποσά ρεκόρ.

Ο χρυσός χρησιμοποιείται ιστορικά ως προστασία έναντι της υποτίμησης του νομίσματος (νομισματικός πληθωρισμός). Αλλά μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την επαναφορά και επαναβαθμονόμηση του νομισματικού συστήματος σε περίπτωση κατάρρευσης των νομισμάτων.
Οι μαζικές αγορές χρυσού από τους κεντρικούς τραπεζίτες, οι οποίοι έχουν βαθύτερη κατανόηση του χρηματοπιστωτικού συστήματος από τους περισσότερους, υποδηλώνουν ότι βλέπουν μια νομισματική επαναφορά ως πραγματική πιθανότητα. Η ιστορία δείχνει ότι τα αποθεματικά νομίσματα έχουν μέση διάρκεια ζωής περίπου 100 χρόνια.

Ένας νέος κανόνας χρυσού θα ήταν επίσης ένα πλήγμα για τη Σύγχρονη Νομισματική Θεωρία (MMT), μια έννοια που εμφανίστηκε πριν από 40 χρόνια και βασίζεται στην υπόθεση ότι οι κυβερνήσεις που εκδίδουν το δικό τους νόμισμα δεν μπορούν ποτέ να χρεοκοπήσουν. Η MMT υποστηρίζει ότι οι κυβερνήσεις μπορούν πάντα να τυπώνουν περισσότερα χρήματα. Αλλά αυτό προϋποθέτει ότι η οικονομία είναι ένα κλειστό, αυτόνομο σύστημα.

Οι ΗΠΑ έχουν διαρκές εμπορικό έλλειμμα και τρισεκατομμύρια χρέος στο εξωτερικό (καθαρό 60% του ΑΕΠ τους). Οι ξένοι πιστωτές της έχουν ήδη αποδειχθεί ότι έχουν περιορισμένη ανοχή στην απεριόριστη εκτύπωση χρημάτων. Η ιστορία δείχνει ότι η κατάρρευση ενός αποθεματικού νομίσματος συνήθως συνοδεύεται από την υποβάθμιση του νομίσματος.

Μετρημένο έναντι του χρυσού, το δολάριο έχει χάσει περισσότερο από το 90% της αξίας του από τότε που ο αείμνηστος πρόεδρος των ΗΠΑ Ρίτσαχρντ Νίξον το έβγαλε από τον κανόνα του χρυσού το 1971. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ μπορεί να εκτυπώσει όσα χρήματα θέλει, αλλά μια νομισματική επαναφορά με βάση τον χρυσό θα ξεκαθαρίσει ότι δεν μπορεί να τυπώσει, πετρέλαιο, σπάνιες γαίες ή χρυσό.

Τα CBDC, όπως και τα τραπεζογραμμάτια, είναι «μάρκες» χρημάτων. Αντιπροσωπεύονται από μια δυαδική συμβολοσειρά (ένα μπλοκ δεδομένων) που είναι μοναδική για τη συγκεκριμένη νομισματική μονάδα. Το μπλοκ δεδομένων αποθηκεύεται στο καθολικό της κεντρικής τράπεζας.

Εάν τα νομίσματα μπορούν να γίνουν μάρκες, το ίδιο μπορούν και άλλα εμπορεύσιμα περιουσιακά στοιχεία. Οι κεντρικές τράπεζες εξετάζουν τη συμβολή μετοχών, ασφαλιστηρίων συμβολαίων, τίτλων ιδιοκτησίας και οτιδήποτε έχει νομισματική αξία. Το διακριτικό περιέχει όλα τα απαιτούμενα δεδομένα για αυτό το στοιχείο.

Για παράδειγμα, ένα συμβόλαιο ασφάλισης με διακριτικό περιέχει δεδομένα για το συμβόλαιο (όροι και προϋποθέσεις, ημερομηνία λήξης, κ.λπ.) και ποιος επιτρέπεται να αλληλεπιδρά με το αντικείμενο. Στο μπλοκ μπορεί να δοθεί πρόσβαση στον τραπεζικό λογαριασμό του αντισυμβαλλομένου για να ενεργοποιηθούν οι πληρωμές ανανέωσης.

Η σύνδεση των πορτοφολιών CBDC με ασφαλιστήρια συμβόλαια, φορολογικά αρχεία, πιστωτικό ιστορικό και άλλα περιουσιακά στοιχεία και συναλλαγές δημιουργεί ένα λεγόμενο ενοποιημένο βιβλίο, ένα ενιαίο μητρώο όλων των περιουσιακών στοιχείων και συναλλαγών του κατόχου του πορτοφολιού CBDC.

Μια πλατφόρμα CBDC με διακριτικά μπορεί επίσης να φιλοξενήσει κρυπτονομίσματα όπως το Bitcoin και το Stable Coin. Οι κεντρικές τράπεζες σε ορισμένες χώρες ενδέχεται να απαγορεύουν τα κρυπτονομίσματα, ενώ άλλες μπορεί να επιτρέπουν τις συναλλαγές κρυπτογράφησης και τη μετατροπή νομισμάτων CBDC. Η μεταβαλλόμενη αξία των κρυπτονομισμάτων, όπως και των άλλων περιουσιακών στοιχείων, μπορεί να ενημερωθεί σε πραγματικό χρόνο.

Φέτος, η Τράπεζα Διεθνών Διακανονισμών δημοσίευσε μια ομιλία του Hyun Song Shin, επικεφαλής της έρευνας στο BIS, με τίτλο «A Blueprint for the Future Monetary System». Η έκθεση περιελάμβανε ένα κεφάλαιο σχετικά με το tokenization και απαριθμούσε τα βασικά σημεία:

- Ένας νέος τύπος υποδομής χρηματοπιστωτικής αγοράς – ένα ενοποιημένο καθολικό – θα μπορούσε να αποσπάσει τα πλήρη οφέλη της συμβολικής συνδυάζοντας χρήματα από την κεντρική τράπεζα, καταθέσεις με διακριτικά και περιουσιακά στοιχεία σε μια προγραμματιζόμενη πλατφόρμα.

- Μπορεί να συνυπάρχουν πολλαπλά λογιστικά βιβλία – το καθένα με μια συγκεκριμένη περίπτωση χρήσης, τα οποία συνδέονται μεταξύ τους με διεπαφές προγραμματισμού εφαρμογών για τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας καθώς και την προώθηση της χρηματοοικονομικής ένταξης και ίσων όρων ανταγωνισμού.

Η εικόνα που προκύπτει από τον συνδυασμό των CBDC, του tokenization και ενός ενοποιημένου καθολικού είναι ένα παγκόσμιο δίκτυο κεντρικών τραπεζών, η καθεμία με τους δικούς της νόμους και κανονισμούς, αλλά διαλειτουργικό με τις πλατφόρμες CBDC σε όλες τις άλλες χώρες που τηρούν ένα κοινό πρωτόκολλο.

Η BIS δεν ήταν η πρώτη που οραματίστηκε μια παγκόσμια ολοκληρωμένη πλατφόρμα CBDC. Το 2021, η Κίνα πρότεινε ένα πρωτόκολλο για τα CBDC που περιλαμβάνει κανόνες για το πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλο τον κόσμο και ποιες πληροφορίες μπορούν να μοιραστούν.

Ένα συμπαγές παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα συνδυάζει τη συγκέντρωση (σε εγχώριο επίπεδο) με την αποκέντρωση (σε παγκόσμιο επίπεδο). Στο εσωτερικό, η κεντρική κυβέρνηση είναι ο φύλακας αλλά παγκοσμίως, δεν υπάρχει θυρωρός εκτός από το κοινά συμφωνημένο πρωτόκολλο.

Μια παγκόσμια διαλειτουργική πλατφόρμα CBDC θα μεταμορφώσει την έννοια του χρήματος. Πολλά νομίσματα και μάρκες ενσώματων περιουσιακών στοιχείων θα μπορούσαν να διαπραγματεύονται απρόσκοπτα σε πραγματικό χρόνο. Ένα ενοποιημένο καθολικό δημιουργεί απλότητα μέσω της πολυπλοκότητας. Θα είχε μόνο δύο είδη χρηστών: οφειλέτες και πιστωτές.

Οι πολέμιοι της ψηφιοποίησης του χρηματοπιστωτικού συστήματος φοβούνται ότι τα CBDC θα οδηγούσαν σε έναν κόσμο Οργουελικό. Σημειώνουν ότι οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν να παρακολουθούν πώς, πότε και πού ξοδεύουν οι άνθρωποι τα χρήματά τους. Οι υποστηρικτές υποστηρίζουν ότι τα CBDC θα δημιουργήσουν την υπερ-διαφάνεια που απαιτείται για την καταπολέμηση της απάτης, της διαφθοράς και της ανισότητας.

Το θετικό είναι ότι κάθε χώρα μπορεί να αποφασίσει πώς να εφαρμόσει τις πλατφόρμες CBDC της και πώς αλληλεπιδρά με ξένες πλατφόρμες. Η αυτονομία και η ηθική διακυβέρνηση είναι το κλειδί. Η αντίθεση στα CBDC τείνει να είναι μεγαλύτερη σε χώρες όπου η εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση είναι χαμηλή.

15-20% μείωση θα έχει η βαμβακοκαλλιέργεια στη Ελλάδα λόγω των καταστροφών από τις πλημμύρες


Βρείτε το κανάλι μας στο:


Βρείτε την κοινότητα/ομάδα μας "Ειδήσεις από όλο τον κόσμο" στο:


Βρείτε την κοινότητά μας "Ομάδα για νέες ταυτότητες" στο:

Σχεδόν το 70% στη βαμβακοκαλλιέργεια της Θεσσαλίας εκτιμάται ότι έχει υποστεί καταστροφές από τη θεομηνία «Ντάνιελ», με την παραγωγή στη περιοχή να αναμένεται μειωμένη τουλάχιστον κατά 50-60%, κάτι που συνολικά θα επηρεάσει την παραγωγή της χώρας κατά 15-20%.

Σύμφωνα με στοιχεία, από τα 2,5 εκατομμύρια στέμματα που καλλιεργούνται σε όλη τη χώρα, τα 800.000 στρέμματα περίπου (32%) βρίσκονται στη Θεσσαλία.

Από τα 800 χιλ. στρέμματα, 410 χιλ. στρέμματα περίπου καλλιεργούνται στην περιφερειακή ενότητα Καρδίτσας, 270 χιλ. στρέμματα στη Λάρισα, 93 χιλ. στρέμματα στην περιφερειακή ενότητα Τρικάλων και 37 χιλ. στρέμματα περίπου στη Μαγνησία.

Μιλώντας στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Προϊστάμενος Εθνικού Κέντρου Ταξινόμησης Βάμβακος - ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ, Δρ. Νταράουσε Μωχάμεντ ανέφερε ότι «οι ζημιές από την κακοκαιρία ευρίσκουν τη βαμβακοκαλλιέργεια αρκετά όψιμη, λόγω των προηγούμενων καιρικών συνθηκών. Μεγάλο ποσοστό των "καρυδιών" δεν έχει ανοίξει ακόμα» κάτι που σύμφωνα με τον ίδιο σημαίνει ότι «ανάλογα με τη διάρκεια και το ύψος του νερού που καλύπτει την καλλιέργεια, πέραν από τις άμεσες καταστροφές, το μεγάλο ποσοστό των "καρυδιών" δύσκολα θα ανοίξει ή δεν θα έχει κανονικό άνοιγμα».

Το ύψος του νερού που βρίσκεται σε κάθε αγροτεμάχιο παίζει σημαντικό ρόλο μιας και σε περίπτωση που είναι χαμηλότερο από το φυτό «η ζημιά θα είναι μικρότερη, όμως η παραγωγή θα είναι πολύ μειωμένη, ίσως σε τέτοιο βαθμό που η συλλογή του προϊόντος δεν είναι συμφέρουσα οικονομικά» σύμφωνα με τον κ. Νταράουσε.

Στη Θεσσαλία λειτουργούν περίπου 20 εκκοκκιστήρια, μεγάλος αριθμός των οποίων έχουν υποστεί μεγάλες ζημιές στις υποδομές και στον εξοπλισμό. Όπως είπε στο ΑΠΕ ο κ. Νταράουσε, «ίσως να υπάρχει και μεγάλη απώλεια σε αποθηκευμένο εκκοκκισμένο βαμβάκι της προηγούμενης εκκοκκιστικής περιόδου. Το φαινόμενο αυτό ίσως να είναι πιο έντονο στα εκκοκκιστήρια του Νομού Καρδίτσας που έχει το μεγαλύτερο αριθμό εκκοκκιστηρίων».

Το νερό που είχε ως αποτέλεσμα να πλημμυρίσει ο θεσσαλικός κάμπος, πέρα από τις καταστροφές σε καλλιέργειες, δημιούργησε και επιπλέον ζητήματα. Πολλοί είναι οι παραγωγοί που έχουν δει τα αγροτικά τους μηχανήματα αλλά και το γεωργικό τους εξοπλισμό, τα συστήματα ποτίσματος, τα αποθηκευμένα αγροεφόδια να έχουν πάθει ενδεχομένως και ανεπανόρθωτες ζημιές.

«Θα χρειαστεί αρκετός χρόνος για να φέρουν τα χωράφια σε ομαλή κατάσταση. Δεν γνωρίζουμε αν ο χρόνος που απομένει θα είναι αρκετός, για να προετοιμάσουν τα χωράφια, για τις χειμερινές καλλιέργειας, όπως το κριθάρι και το σιτάρι, ως μια απαίτηση της νέας ΚΑΠ για εναλλαγή καλλιεργειών», τόνισε ο κ. Νταράουσε.

Για να γίνουν όλα αυτά όπως επισημαίνει ο ίδιος «απαιτείται χρόνος και χρήμα, σχέδια και διαδικασίες, κυρίως για την αποκατάσταση των ζημιών σε υποδομές και γεωργικό εξοπλισμό που είναι απαραίτητα για τις προετοιμασίες των χωραφιών για την επόμενη καλλιεργητική περίοδο και να ξαναφέρουν τα πράματα σε μια κανονικότητα».

Αναφορικά με την κατάσταση που θα βρίσκεται το έδαφος μετά την υποχώρηση των υδάτων ο Προϊστάμενος του Εθνικού Κέντρου Ταξινόμησης Βάμβακος του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς τις επιπτώσεις στο εδαφικό σύστημα, αφού δεν υπάρχει προηγούμενη καταγεγραμμένη εμπειρία» και συμπληρώνει πως «οι επιπτώσεις από τη μια περιοχή στην άλλη θα είναι διαφορετικές, εξαρτάται από την τοποθεσία, αν γειτνιάζει ή είναι κοντά με ποτάμια ή με υπερυψωμένες περιοχές που επηρεάζουν το είδος και το ποσό των φερτών υλικών στα χωράφια, πέρα από το χώμα (λάσπη), όπως πέτρες, σκουπίδια, δένδρα, πλαστικά και άλλα ξενόφερτα υλικά, τα οποία θα πρέπει να απομακρυνθούν».

Οι μέχρι τώρα εικόνες δείχνουν χωράφια που έχουν υποστεί μεγάλες ανωμαλίες στην επιφάνεια του εδάφους και όλα αυτά απαιτεί κόστος και πρόσθετη εργασία για να επανέλθει το έδαφος σε μια ομαλότητα ώστε να είναι κατάλληλο για καλλιέργεια. 

Σε ό,τι έχει να κάνει με τη γονιμότητα των εδαφών ο κ. Νταράουσε λέει ότι είναι δύσκολο «να εκφέρει κανείς με σιγουριά άποψη, εφόσον δεν υπάρχουν στοιχεία από προηγούμενη εμπειρία και πιστεύω ότι αυτό είναι ένα δύσκολο και ανοιχτό θέμα».

Μιλώντας για το μέλλον της βαμβακοκαλλιέργειας στη χώρα μας μετά την καταστροφή στη Θεσσαλία, ο κ. Νταράουσε υπογραμμίζει ότι «η φετινή χρονιά με τις καταστροφές από την κακοκαιρία, θα αποτελέσει ένα πρόσθετο αρνητικό παράγοντα, που θα επηρεάσει αρνητικά το μέλλον της βαμβακοκαλλιέργειας» σε συνδυασμό με το αυξημένο κόστος παραγωγής και με τις αυξημένες απαιτήσεις που υπάρχουν στην αγορά αλλά και από τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ).

 Τέλος, η διαχείριση των προβλημάτων θα είναι πιο δύσκολη και οι απαιτήσεις για τη στήριξή της θα είναι αυξημένες.